4 march 2020

PEC Zwolle United, het maatschappelijke hart van onze club, bestaat dit seizoen tien jaar. In het kader van dit jubileum wordt er een ronde gemaakt langs verschillende (voormalige) partners van Regio Zwolle United, de ANBI-stichting waar al onze 'meer dan voetbal' activiteiten op sociaal-economisch en sportief vlak in zijn ondergebracht. Vandaag deel drie met Corlien van der Meulen van Stichting Present.

In het seizoen 2015/2016 en het daar op volgende seizoen sierde het logo van Stichting Present de mouw van het wedstrijdshirt van PEC Zwolle als het goede doel van PEC Zwolle United. Een mooi platform voor Present Zwolle om meer naamsbekendheid te genereren.

Present Zwolle helpt vrijwilligers en bedrijven helpen waar het echt nodig is. Ook in Zwolle is er armoede en eenzaamheid. Zaken die ons allemaal raken en aangaan. Toch kun je in één dag(deel) van betekenis zijn. Present helpt om het aanbod op de juiste plek te brengen, zodat er een waardevolle ontmoeting ontstaat die vaak voor beide partijen van groot belang is.

Na twee jaar op het shirt van PEC Zwolle te hebben gestaan, is er nog steeds sprake van een stimulerende samenwerking. Corlien van der Meulen (rechts op de foto), coördinator groepen en projecten bij Present, vertelt: ,,Via Hemmink, partner van zowel PEC Zwolle United als Stichting Present Zwolle, ontvangen wij voor meerdere wedstrijden per seizoen entreekaarten om doelgroepen, die het moeilijk hebben in de samenleving, te trakteren op een leuk uitje. Die mogen dan genieten van een thuiswedstrijd van PEC Zwolle. We weten elkaar makkelijk te vinden en dit resulteert in mooie en zinvolle acties.”  

Op de vraag welke waarde deze samenwerking voor Present heeft, is Van der Meulen duidelijk: ,,Het is ontzettend fijn om met een partner als PEC Zwolle United te mogen samenwerken! We hebben beiden een groot hart voor mensen die het minder hebben. PEC Zwolle heeft een groot bereik binnen het Zwolse en is goed in het verbinden van verschillende mensen aan elkaar. Ze staan altijd open voor onze ‘out of the box’-ideeën en zijn vaak bereid om hierin mee te werken. En dat is erg gaaf!”

,,De kracht van voetbal inzetten voor maatschappelijk doeleinden ervaren we als heel waardevol. Het is mooi om te zien hoe bijvoorbeeld een groep dak- en thuislozen geniet van het bijwonen van een wedstrijd. Je ziet hoe belangrijk het voor hen is om een avondje uit te mogen, net als ‘normale’ mensen. Voetbal verbindt, of je nou zelf speelt of ervan geniet vanaf de tribune. Ook het Hotel PEC, een voetbalweekendje voor mensen die wel eens in het zonnetje mogen worden gezet, is een prachtig voorbeeld. Een heel mooie bijvangst voor ons is dat hieruit weer een samenwerking met Lumen Hotel & Events is ontstaan, een partner van PEC Zwolle.”

Een hoogtepunt uit de afgelopen jaren noemen, vindt Van der Meulen lastig: ,,Ik kan eigenlijk niet kiezen. Naast de voetbalkaartjes en Hotel PEC, is dat zeker ook het pop-up restaurant HIBA (Present in het Arabisch). Onder het motto ‘eten bij je nieuwe buren’ mochten nieuwe Zwollenaren (vluchtelingen, red.) koken voor hun nieuwe buren. Geweldig dat we hiervoor de keuken en het spelershome van PEC Zwolle mochten gebruiken. Het resulteerde in een avond die niet alleen bol stond van Oosterse geuren en smaken, maar vooral van verbinding.”

(Foto: Theo Smits)

Reacties

Reacties aan het laden...
Terug naar overzicht

Meer